Model gezegen yapımı / Tecrübe Paylaşımı -1 (Giriş)

Abdullah Uçar
2 min readJul 4, 2019

--

Cerrahpaşa Yıldırım Kırtasiye | Gezegen Haritaları Basımı

Bizim ufaklıklar (Hatice ve Meryem) henüz 2 yaşlarında iken onlara astronomi bilgisi edindirmek için bir yol arayışına girdim. Neticede insan zihninin birşeye “maruz kalınca” öğrendiğine kanaat getirdim. Meğer bu yöntem literatüre çoktan girmiş. Sonra odalarına asmak üzere gezegen modelleri aradım ki böylece gözleri gezegenleri görsün, hafızalarına yer etsin, çocukluk anıları listesinde gezegenler de olsun. Aradım taradım, günlerce haftalarca aradım, yok. Bulduklarımdan çoğu çocuk kandırmak için yapılmış çok kötü tasarımlara sahipti, bazıları da bir çocuğun odasına asılamayacak kadar büyük ve aşırı pahalı tasarımlardı. Bulabildiğim en kaliteli tasarım Mova Globa ait. Mova’nın hareketli küreleri tam olarak muhteşem, nefes kesici. Ancak gerçekten çok pahalı. (Bir küre 900 TL) Yani çocuğun eline verilemezdi 😊

Soru basit: Elime alıp seyredebileceğim bir Satürn modelini ve diğer gezegen modellerini nasıl bulacaktım. Sonra tüketici olma yaklaşımından üretici olma yaklaşımına geçip kendim yapmaya karar verdim. Bu yazının devamında aktaracağım metotlarla gezegen modelleri yapma işine giriştim. Kurduğum bu hayal çiçek açıp meyvelerini verdi. İlk modelleri ürettim. 😊 Bu modeller çocuklarımızın 2,5 yaşında 8 gezegeni de tanıyabilmesini sağladı. Tek tek sorduğumuzda kırık Türkçe ve konuşma yetenekleriyle de olsa gezegenlerin isimlerini söyleyebildiler. Juno uzay aracı Jüpiterin ilk kez çekilmiş kuzey kutup fotoğraflarını yayınladığında o fotoları gören bizim ufaklığın “cüpii” dediğini hala hatırlıyorum. :)

Yanlış materyal kullanımına bağlı olarak yaptığım modeller maalesef bir süre sonra mahvoldu. En son çocuklar Jüpiter ile top oynuyordu. Birisini Mars’ı soğan gibi soyarken yakalamıştım. O kadar emekten geriye gariban bir Venüs kalmıştı.

Sonrasında küre işinde başarılı olamayınca kartondan daireler kesip yeniden gezegen yaptım. Odalarına astım, çok güzel oldu, lakin bu sefer de küre değil daire kullanmış olmam çocukların aklının karışmasına, dünyanın düz olduğunu savunan avarelerin kervanına katılmalarına sebep olabilirdi. Bu sebeple düz kartonlardan hızla vazgeçtim. Metotlarımı güncelleyerek tekrar küre yapımına giriştim. Hazırlıklarımı yaptım, bu sefer daha kaliteli bir baskı, daha doğru malzeme kullandım. Gayretlerimiz ilk meyvesini dün (3 Temmuz 2019) verdi.

Yaptığım dünya modelinin ilk görüntüsünü sizlere aşağıda arz ediyorum. Diğer gezegenleri de yaptıkça bu yazının devamı olarak paylaşacağım. Ayrıca kullandığım yöntemleri de anlatacağım inşaallah.

Devamı pek yakında. :)

Dünya Modeli | Gerçek Çap: 12.756 Km | Model Çapı 10 cm | Yüzey Görseli: NASA

--

--

Abdullah Uçar

Meraklı biri. Okur-yazar. Öğrenmeyi, özetlemeyi, öğretmeyi pek sever. Tıp doktoru, en pratisyeninden. Halk Sağlığı doktoru, en tembelinden.